Beeldanalyse

Na een aanrijding worden vaak door omstanders, hulpverleners of (112-)mediafotografen foto’s en video’s gemaakt van de situatie. Deze beelden leveren belangrijke informatie op, omdat ze vaak snel na de aanrijding zijn gemaakt en er weinig tussendoor is veranderd. Wij kunnen deze beelden meetbaar maken.

 

Foto’s

Op foto’s na afloop van een aanrijding zijn omstandigheden, sporen en eindposities te zien. Op de achtergrond is over het algemeen de omgeving of de weg te zien. Door op locatie de weg in 3D vast te leggen, is de foto ten opzichte van de omgeving te plaatsen. Als bepaald is vanaf welke plaats de foto is genomen, zijn de ligging van de sporen en eindposities terug te projecteren in het 3D-beeld. De situatie is dan meetbaar geworden en vanuit elk perspectief te beoordelen.

Als voertuigen met schade in beeld staan, is ook deze schade meetbaar te maken. Wij hebben een databank van 3D-modellen van de meeste voertuigen, waarop wij een foto kunnen verschalen en de schade kunnen projecteren.

 

Video’s

Video’s zijn op gelijke wijze meetbaar te maken. Een video van een beveiligingscamera, getuige of dashcam is in individuele beeldframes op te delen, waardoor een reeks van opeenvolgende foto’s ontstaat. De verplaatsing van betrokkenen tussen de frames is daaruit te bepalen.

Vervolgens wordt onderzoek verricht naar de frame rate, ofwel beeldverversingssnelheid. De tijd tussen de opeenvolgende beelden is belangrijk voor het bepalen van de snelheid.

Omdat een 3D-omgeving benodigd is om te kunnen meten in videobeelden, is het mogelijk het volledige videobeeld in 3D te reconstrueren. De bewegingen en het zicht kan vanuit elk perspectief en dynamisch worden beoordeeld.